Téma: Rostliny a živočichové na jaře – růst rostlin, rostliny se probouzejí
Cíl: Poznat rostliny záměrně pěstované pro užitek
Zapište si do sešitu. Nezapomeňte napsat datum.
· Uměle vytvořený ekosystém člověkem – pole,
· na polích pěstujeme – obilniny, okopaniny, luskoviny, olejniny, pícniny, textilní plodiny,
· na polích se pěstuje i zelenina,
· na polích rostou také plané rostliny – plevele,
OBILNINY
· stonek – stéblo (stavba těla obilniny, uč. str. 38)
· na stéble – kolénka, která dodávají stonku pružnost,
· obilná zrna (obilky) – uložena v klasu,
· sklizeň obilí – žně,
· sláma – zbytky stébel – podestýlka pro hospodářská zvířata,
· příklady: kukuřice, pšenice, ječmen, žito, oves.
OKOPANINY:
· řepa obecná cukrovka, lilek brambor, řepa krmná,
· řepu pěstujeme pro její bulvu (přeměněný kořen),
· bulva řepy obecné – zpracovává se v cukrovarech na cukr,
· řeka krmná – pro krmivo,
· lilek brambor – brambory (podzemní hlízy).
LUSKOVINY
· plodem – lusk se semeny (luštěniny),
· příklady: hrách setý, fazol obecný, sója luštinatá.
OLEJNINY
· ze semen se lisováním získává olej,
· příklady: slunečnice roční, brukev řepka olejka.
PÍCNINY
· ke krmení hospodářských zvířat,
· příklad: jetel luční.
TEXTILNÍ PLODINY
· len setý
Na poli se pěstuje i zelenina
· kořenová (ředkev, mrkev setá),
· cibulová (česnek, cibule, pór),
· listová (kapusta, pažitka),
· košťálová (brokolice, růžičková kapusta, květák),
· plodová (rajče, okurka, hrách).
PLEVELE
· snižují úrodu, odebírají živiny a vodu polním plodinám (např. penízek rolní, mák vlčí).
Přečtěte si článek v učebnici str. 38 - 39
Prohlédněte si obrázky.
Vypracujte pracovní list v sešitě str. 20