Chválím všechny, kteří poctivě studují a plní úkoly.
Mám radost i z toho, že si procvičujete přes aplikaci Kahoot.
Jen tak dál!👍
Cíl: Zopakovat si znalosti o větných členech. Doplňovat větné členy do vět. Zopakovat si znalosti o větě jednoduché z prvního stupně. Rozlišit větu jednoduchou a souvětí.
1. Zopakujte si přes aplikaci Kahoot pravopis. PIN: 0484809
2. Zopakujte si podle sešitu větné členy, které už umíme.
3. Odpovídejte ústně na otázky:
Jakými dvěma písmeny značíme příslovečné určení?
Jaká tři příslovečná určení rozlišujeme?
Jakými otázkami se ptáme na příslovečné určení místa?
Jakými otázkami se ptáme na příslovečné určení času?
Jakými otázkami se ptáme na příslovečné určení způsobu?
4. Udělejte si cvičení k procvičování příslovečných určení přes aplikaci Kahoot, které bylo uvedeno minulý týden, ale PIN nefungoval. PIN: 0981705
5. Dodělejte cvičení v pracovním sešitě: 38/ 1, 38/2. (Obě cvičení jsme dělali při hodině - vaším úkolem je doplňovat vhodné předměty a tvořit věty s danými předměty.)
6. Vypracujte cvičení v pracovním sešitě: 39/1a, 39/2a.
39/1a: řešení:
příslovečné určení místa (Kam, Kde, Kudy?): do lesa, podél řeky, v křesle, u stolu
příslovečné určení času (Kdy?): odpoledne, při závodech, před začátkem, při vyučování
příslovečné určení způsobu (Jak, Jakým způsobem?): pomalu, rychle, zpříma, pohodlně
Určili jste příslovečná určení správně? Super 😃 Použijte ještě tato příslovečná určení ve větách. Věty řekněte hezky nahlas a dávejte pozor na spisovnou češtinu !
39/2a - doplnili jste příslovečná určení podle vlastní fantazie. Zkontrolujeme společně, ale raději si ještě jednou proveďte kontrolu, zda slova, která jste do vět doplnili, jsou opravdu příslovečná určení (tedy ptáte se na ně otázkami Kde? Kam? Kudy? Kdy? Jak dlouho? Jak? Jakým způsobem?)
7. Napište si do sešitu nadpis Věta jednoduchá.
Zapište si, že věta jednoduchá zpravidla obsahuje jedno sloveso ve tvaru určitém. Nauce o větě říkáme „skladba“ neboli „syntax“.
Pročtěte si oranžové rámečky v učebnici na straně 79 a 80. Je to opakování toho, co o větě jednoduché a zejména o podmětu a přísudku již víte.
8. Vypracujte v pracovním sešitě 42/3a – vaším úkolem je rozlišit věty jednoduché a souvětí. Navrhuji vybarvit věty jednoduché. Měli byste jich najít 9.
9. Na konec opakování pravopisu – 41/2a. Zároveň v každé větě podtrhněte podmět a přísudek.
(Všechna vypracovaná cvičení mi ukážete, až se uvidíme ve škole. Pokud byste měli nějaké dotazy, pište prosím na mail.)
Cíl: Přečíst si text s přírodní tematikou a zamyslet se nad obsahem.
1. Nejdřív odpovězte na otázku, co je to apostrofa. Pokud nevíte, podívejte se do sešitu nebo do minulé hodiny na netu.
2. Přečtěte si úryvek z knihy Lipová alej od Františka Nepila.
Poté ústně zodpovězte následující otázky. Vypravěč v textu připomíná vodníky z českých rybníků a řek. Znáte některé? Vypravěč v textu zmiňuje ještě další bytost. Jakou? Ano, je to kouzelný dědeček. Jaká tři přání byste měli vy, pokud byste ho potkali? Vymyslete pro kaliče a bořiče studánek tvrdý, ale reálný trest místo „upadnuté ruky“.
František Nepil: O vodě (Z knihy Lipová alej)
Jezer a jezírek máme poskrovnu, zato rybníky jsou naší chloubou. Třebaže jich máme co do plochy dneska už jen polovičku, a co do počtu dokonce čtvrtinu proti tomu, co jich bývala dřív. Rostou však v nich kapři velcí jako plech do trouby a žijí v nich nejtlustší vodníci v Evropě. I když jsme mívali o hodně tlustší vodníky říční a potoční!
Jenomže řeky a potoky čekají na to, až dnešní děti vyrostou a přestavějí továrny tak, aby z nich vytékala čistá voda. Ta dnešní splašková už pohubila nejcennější říční ryby, o říčních vodnících nemluvě.
Kdo projel Řeckem, Bulharskem nebo nějakou ještě vyprahlejší zemí, ten viděl, jakou úctu tam svým vodám projevují. Nad každým pramenem postavili něco jako svatyňku nebo pomník z kamene bílého či růžového, žíhaného či stříbřitého, anebo je postavili z betonu, ale z betonu tvarovaného tak, aby to bylo něco víc než pouhé koryto. A přitom - ne že bych ohrnoval nad jejich vodou nos, obzvlášť když mi jazyk plandá žízní po kolenou - ale to není k srovnání! Voda z našich čistých studánek, to je sekt proti tomu vlahému kafi, co hrká z balkánských skalisek!
A tak jim a každému, kdo udrží studánku studánkou, přeji, ať u ní brzy najde stařečka, který mu splní tři přání. A ať upadne ruka každému, kdo na pramínek křivě sáhne.
Cíl: Vytvořit vlastní kreativní text podle zadání.
Ve slohu se budete věnovat vlastnímu kreativnímu psaní. Splnění úkolu vám nezabere více než 20 minut. Připravte si propisku a papír a vrhněte se do psaní na níže uvedené téma. Papír si podepište a schovejte, odevzdáte mi ho, až přijdeme do školy.
Snažte se psát minimálně 10 minut. Poté si po sobě text přečtěte a opravte případné gramatické chyby.
Jste připraveni na zadání tématu?
Tady je nové zadání:
Co kdyby?
Rozveďte: Co kdybyste mohli změnit jednu věc na tomto světě – která by to byla a proč?