Cíl: Zopakovat znalosti gramatiky a slovní zásoby 3. lekce v souhrnných cvičeních
1. Nejdříve si zopakujme tázací zájmena a příslovce. Níže uvedená příslovce si zkuste ústně přeložit do češtiny a poté zkontrolujte s řešením.
Woher (např. Woher kommst du?)
Wie (např. Wie heiβt du?)
Wer (např. Wer ist das? – pozor – nepleťte si s angličtinou!)
Wann (např. Wann kommst du?)
Wo (např. Wo wohnst du? – pozor – nepleťte si s angličtinou)
Was (např. Was machst du gern?)
Řešení:
Odkud (např. Odkud pocházíš?)
Jak (např. Jak se jmenuješ?)
Kdo (např. Kdo je to?)
Kdy (např. Kdy přijdeš?)
Kde (např. Kde bydlíš?)
Co (např. Co rád děláš?)
2. Komu se to podařilo bez chyby, může pokračovat dál. Komu předcházející cvičení dělalo problém, prosím, udělejte si ho ještě jednou. Můžete vyzkoušet i opačný postup, tedy překlad z češtiny do němčiny.
3. Vypracujte cvičení v pracovním sešitě 31/1, kde budete doplňovat výše uvedená tázací zájmena a příslovce.
Uvádím slova, která by vám mohla dělat problém:
frei haben = mít volno (sloveso „haben“ je nepravidelné, zatím známe pouze tvary „ich habe“ = já mám, „du hast“ = ty máš)
heute = dnes (vzpomenete si, jak se řekne „zítra“ a ,,včera“? – probírali jsme to v září. Kdo si vzpomněl, má velkou pochvalu (zítra = morgen, včera = gestern)
am liebsten = nejraději.
Zkontrolujte si pak prosím s řešením. Případné chyby označte a zamyslete se nad tím, proč jste chybu udělali. Kdo neudělal žádnou chybu, zaslouží si 🦉
Řešení:
Wer ist das da rechts?
Woher kommst du?
Wann hast du frei?
Wie heiβt dein Bruder?
Wo wohnt deine Familie?
Wann kommt heute Eva?
Was spielst du am liebsten?
4. Tento týden je opakovací, proto se nemohu nezeptat:
a) Proč se ve slově „kommt“ píší dvě M a ve slově „wann“ dvě N? Zkuste svou odpověď hezky zformulovat.
Ano, správně – samohlásku „o“ ve slově „kommt“ a samohlásku „a“ ve slově „wann“ čteme krátce, proto musíme zdvojit následující souhlásku.
b) Zkuste vyčasovat sloveso „sein“.
Doufám, že se vám to povedlo: ich bin, du bist, er ist, wir sind, ihr seid, sie sind, Sie sind
c) Jak se česky řekne „Wien“ a v jakém státě leží?
Samozřejmě je to Vídeň, hlavní město Rakouska (Österreich)
d) Proč ve slově heiβt píšeme „β“ a ne „ss“?
Určitě jste si vzpomněli, že po tzv. dvojhlásce (ei) píšeme vždy „β“.
Kdo zodpověděl všechny 4 otázky správně, posílám mu 🐸
5. V dalším cvičení (31/2) v pracovním sešitě máme doplnit časové údaje.
Nejdříve si ale zopakujme rozdíl mezi „Uhr“ a „Stunde“.
Slovo „Uhr“ používá k vyjádření přesného času ve spojení s předložkou „um“ – Ich komme um sieben Uhr. = Přijdu v 7 hodin.
Slovo „Stunde“ (množné číslo „Stunden“) označuje časový úsek šedesáti minut. – Ich bleibe zwei Stunden. = Zůstanu tam dvě hodiny.
A ještě si připomeňme rozdíl mezi předložkou „um“ a „bis“.
Předložka „um“ znamená „v“ ve spojení s časovým údajem – um acht Uhr = v osm hodin,.
Předložka „bis“ znamená „do“ ve spojení s časovým údajem – bis acht Uhr = do osmi hodin.
Sloveso „kommen“ = přicházet a „bleiben“ = zůstat si asi všichni pamatujete.
A ještě připomenu další tázací příslovce: wann = kdy, wie lange = jak dlouho, bis wann = do kdy.
Kdo si není jistý číslovkami od 1 do 12, podívá se do sešitu nebo učebnice a zopakuje si je.
Zopakovali jsme vše, co je potřeba k vypracování cvičení 31/2. Pusťte se do toho a poté opět zkontrolujte se řešením. Komu se cvičení povedlo, zaslouží si 🦔
Řešení:
Andreas kommt um sechs (Uhr). – Barbara kommt um zwölf (Uhr). - Olli kommt um vier (Uhr). (slovo „Uhr“ uvádím v závorce, protože ho můžete, ale nemusíte použít)
Andreas bleibt drei Stunden. – Barbara bleibt zwei Stunden. – Olli bleibt eine Stunde. (už byste měli mít poznamenáno, že neříkáme „eins Stunde“ ale „eine Stunde“)
Andreas bis fünf Uhr. – Barbara elf Uhr. – Olli bis sieben Uhr.
6. Poslední cvičení 31/3 prověří, zda si pamatujete přídavná jména, která jsme probírali.
Kdo se chce na cvičení připravit, pročte si přídavná jména na straně 27 v pracovním sešitě.
Nejdříve udělejte pouze osmisměrku. V té osmisměrce byste měli najít 7 přídavných jmen. Kdo najde, zaslouží si 🐴.
V další části cvičení máte tato přídavná jména doplnit do textu. Text je ale složitější, proto je tato část dobrovolná a určená spíše pro zkušené němčináře. Poté si zkontrolujte s řešením.
Řešení:
schnell = rychlý, dick = tlustý, modern = moderní, streng = přísný, nett = milý, alt = starý, laut = hlasitý, nahlas
Věty: Mein Trainer ist streng, aber er ist auch nett. Er spielt gut Tennis, er ist schnell. Er ist energisch und spricht laut. Mein Opa ist schon alt. Er ist dick und langsam. Er ist aber auch modern, er spielt Computerspiele und Gitarre.
Cíl: Zopakovat znalosti gramatiky a slovní zásoby 3. lekce v souhrnných cvičeních
1. Budeme pokračovat v opakování 3. lekce. Nejdříve si zopakujeme přivlastňovací zájmena. Prosím, zkuste do němčiny přeložit následující přivlastňovací zájmena: můj – tvůj – jeho – její.
Pokud jste řekli řadu: mein – dein – sein – ihr, je to perfektní a moc vás chválím. Asi nemusím připomínat, že tvary „mein, dein, sein, ihr“ použijeme před podstatným jménem rodu mužského a tvary „meine, deine, seine, ihre“ použijeme před podstatným jménem rodu ženského.
2. Přeložte do sešitu následující spojení a poté zkontrolujte s řešením. Kdo bude mít bez chyby, posílám mu🐼 .
moje sestra
jeho babička
její děda
tvůj otec
Řešení:
moje sestra = meine Schwester
jeho babička = seine Oma
její děda = ihr Opa
tvůj otec = dein Vater
3. Ve cvičení 32/4 v pracovním sešitě máte doplňovat vhodná přivlastňovací zájmena ve správném tvaru. Zaměřte se hlavně na to, abyste správně zvolili tvar „mein“ nebo „meine“. Rozhodování, zda zvolit zájmeno „mein, dein, sein“ nebo „ihr“ může být v tomto cvičení pro někoho náročné, proto se netrapte, pokud se vám to nepovede. Kdo udělá ve cvičení jen 3 chyby, zaslouží si 🐧.
Řešení:
meine Schwester – seine Katze – ihre Freundin– dein Vater – sein (nebo mein) Freund – ihr Hund – ihre Katze – deine Schwester – mein Bruder – meine (nebo seine) Freundin
2. Ve cvičení 32/5 si máte přečíst text a pak rozhodnout, zda dané věty odpovídají textu. Všechna slovíčka v textu jsme probírali. Ale raději si před četbou projděte slovní zásobu na straně 33 v pracovním sešitě. Poté vypracujte cvičení a zkontrolujte s řešením. V případě, že jste zvolili jinou odpověď, najděte si prosím znovu danou informaci v textu a zkuste si větu přeložit. Pokud byste si nevěděli rady, napište mi na mail. Ti, co udělají maximálně 2 chyby, si zaslouží 🐵
Řešení:
Luka ist energisch und laut. – F
Er mag Karate. - R
Lukas Trainer ist sympathisch. – R
Luka spielt nicht Volleyball. – F
Luka spielt auch Handball. – R
Katrins Training ist am Dienstag. – R
Ihr Trainer ist ihr Vater. – R
Katrin macht Judo. – R
Sie schimpft oft und ist streng. – F
Sie spielt am liebsten Volleyball. - F
Dnes jsem zvolila starší písničku, kterou možná i budete znát.
Nena: 99 Luftballons.