Chválím žáky, kteří odeslali práce. Pochvala patří i těm žákům, kteří pečlivě plní zadanou domácí přípravu.
Opakování z minulého týdne:
Cíl: Složení, funkce mízní soustavy. Vyjmenovat nemoci imunitního systému.
Zkuste si odpovědět na tyto otázky: ústně
Jaká je funkce mízní soustavy? Jak vzniká míza?
K čemu slouží slezina?
Co je to imunita? Co všechno se podílí na imunitě člověka?
Umíš vyjmenovat onemocnění mízní soustavy a nemoci imunitního systému?
Vysvětlit pojmy: očkování, alergie, epidemie.
Své odpovědi se můžeš pokusit opět najít v textu na straně 60 - 61 v učebnici.
Zadání úkolu:
Napište několik informací o českém lékaři, který byl také univerzitní profesor Janu Jánském. Informace si pečlivě ulož do portfolií.
Odeslané práce si pečlivě ukládejte. U ofocených prací je důležité, aby bylo vidět jméno, téma práce a ročník.
Téma: Dýchací soustava
životodárný kyslík
Cíl: Podle obrázku vyjmenovat orgány horních a dolních cest dýchacích. Význam dýchací soustavy. Vyjmenovat příklady onemocnění dýchací soustavy.
Přečti si důležité informace:
Lidské tělo potřebuje neustálý přísun kyslíku, aby se udrželo naživu. Když vdechujeme (inspirace) vzduch nosem nebo ústy, vstupuje do těla a prochází průdušnicí, která se dále dělí na dvě průdušky. Vzduch putuje plícemi skrze tisíce průdušinek (tenoučkých trubiček) do milionů plicních sklípků, a umožňuje tak, aby kyslík přešel do krve. Když vydechujeme (expirace), zbavujeme se se oxidu uhličitého, odpadního produktu dýchání. Žebra, svaly kolem žeber a bránice pomáhají plicím naplnit se vzduchem. Když se zhluboka nadechnete, hrudník se vám zvedne, a když vydechnete, zase klesne. Frekvence dýchání je řízena mozkem a regulována hladinou oxidu uhličitého v krvi. Při tělesné námaze vdechujeme více oxidu uhličitého, takže mozek přikazuje dýchat více zhluboka, abychom nadechli také více kyslíku. Tím se zvýší srdeční tep, takže oxid uhličitý se rychleji spaluje.
Zadržíme-li dech, neproudí do dýchací soustavy žádný kyslík ani oxid uhličitý, a tak mozek velmi rychle přestává dostávat jakoukoli stimulaci. To může způsobit, že ztratíme vědomí.
Jestliže při velké námaze nestačí přísun kyslíku pokrýt potřebu pracujících svalů, probíhá svalová činnost v situaci nazývané kyslíkový dluh, který se vyrovnává zrychleným dechem.
Úkol:
Přečti si text v učebnici str. 62 - 65.
Kdo byl zakladatelem moderní bakteriologie?
Poznamenej si do sešitu shrnutí na str. 65.
Znovu přeposílám pro žáky, kteří nemají PL.
Pracovní listy k procvičení učební látky - oběhová soustava
ve škole byly předány PL - prosím vyplnit a uložit do portfolií. Nemusí se posílat. Budeme tyto pracovní listy kontrolovat a hodnotit společně po příchodu do školy.
nabídka k pracovnímu listu str. 15 - tělní oběh, aorta, levá síň. levá komora, pravá komora, plicní oběh, horní dutá žíla, plicnice, dolní dutá žíla, chlopeň, pravá síň.