Milí sedmáci, tento týden si v mluvnici zopakujeme pravopis, učivo o větných členech, o větě a souvětí. Vysvětlení učiva a také procvičování najdete v pracovním listu z gramatiky (viz přílohy pod textem). V literatuře zůstává téma fejeton. Ve slohu nás čeká nové téma- vypravovaní.
Nezapomeňte na ČTVRTEČNÍ on-line výuku ČJ od 9:15. :-)
Pokračujte v četbě (J.R.R. Tolkien - Hobit). Foťte (skenujte) průběžně svou práci a zasílejte na můj e-mail. Pokud byste potřebovali s něčím poradit, pomoci, kontaktujte mne : marta.ockayova@zsloket.cz
ÚKOLY:
ČJ MLUVNICE
TÉMA1 : PRAVOPIS
TÉMA 2: VĚTA, SOUVĚTÍ (učebnice str. 90)
a) Pracovní list z gramatiky (z minulého týdne 14.4. - 17.4. ) si prosím zkontrolujte podle přiloženého ŘEŠENÍ (viz přílohy pod textem), ať si dlouhodobě nefixujete chyby. K některým cvičením se ještě vrátíme během on-line výuky. Poznamenejte si, co vám činilo největší problémy.
b) Vyplň NOVÝ PRACOVNÍ LIST Z GRAMATIKY (viz přílohy pod textem). DŮLEŽITÉ!!!
c) Další procvičování pravopisu najdete na www.pravopisne.cz, www.umimecesky.cz, www.diktaty.cz.
ČJ LITERATURA
TÉMA: FEJETON
1) Přečti si fejeton Karla Čapka a vypracuj úkoly vztahující se k textu. (viz přílohy pod textem)
2) Pracovní listy z literatury si průběžně lep do literárního sešitu.
3) O fejetonu bys měl znát tyto informace: (Nemusíš vypisovat. Zápisky jsou součástí prac. listu.)
FEJETON
Fejeton je publicistický útvar, který využívá jazykové prostředky uměleckého stylu. (publicistický = v novinách, časopisech, hromadných sdělovacích prostředcích)
Fejetony (česky podčárníky) vycházejí V NOVINÁCH A ČASOPISECH. Soubory fejetonů vycházejí také KNIŽNĚ.
Autor píše O AKTUÁLNÍCH SPOLEČENSKÝCH TÉMATECH, prezentuje SVŮJ (SUBJEKTIVNÍ) NÁZOR.
Názory autora jsou zpracovány většinou ZÁBAVNOU, HUMORNOU FORMOU, často obsahují i KRITIKU, IRONII, NADSÁZKU.
Cílem je nejen POBAVIT, ale také VÉST K ZAMYŠLENÍ.
AUTOŘI fejetonů - J. Neruda (19.st.) (Své články často nepodepisoval jménem, ale značkou - trojúhelník), K. Čapek (20.st.), R. Křesťan (20. a 21.st.), I. Devátá (20. a 21.st.), H. Pawlowská (20. a 21.st.)
ČJ SLOH
TÉMA : VYPRAVOVÁNÍ
1) Pročti si informace o vypravování v učebnici na str. 131 (v oranžovém rámečku).
2) Přečti si informace o vypravování v pracovním listu. Části příběhu se pomíchaly. Seřaď je, aby příběh dával smysl. (viz přílohy pod textem)
Na splnění těchto úkolů budeš mít čas i příští týden,