Milí sedmáci, úkoly na tento týden jsou opět rozčleněné podle oblastí ČJ. Nezapomeňte vyplnit pracovní list z gramatiky a pracovní list z literatury (viz níže). Dokončete úkoly ze slohu z minulého týdne. Pokračujte v četbě (Hobit - J.R.R. Tolkien). Foťte (skenujte) průběžně svou práci a zasílejte na můj e-mail. :-) Příští týden bude učiva méně (pouze opakování). Budete mít čas dopracovat, co jste ještě z ČJ nestihli.
Pokud byste potřebovali s něčím poradit, pomoci, kontaktujte mne : marta.ockayova@zsloket.cz
ÚKOLY:
ČJ MLUVNICE
TÉMA 1 : OPAKOVÁNÍ UČIVA
a) Pracovní list z gramatiky (z minulého týdne 23.3. - 27.3. ) si prosím zkontrolujte podle přiloženého řešení (viz níže), ať si dlouhodobě nefixujete chyby. K některým cvičením se ještě vrátíme společně během on-line výuky. Poznamenejte si prosím, co vám činilo největší problémy.
b) Opakování učiva a pravopisu - viz nový prac. list z gramatiky
c) Pravopis můžeš procvičovat také na www.pravopisne.cz.
TÉMA 2: DOPLNĚK (nové učivo)
1) Přečti si text o doplňku v učebnici v oranžovém rámečku na str. 86.
2) Do sešitu si zapiš (nebo vytiskni a nalep) tyto poznámky o doplňku:
DOPLNĚK (D)
Doplněk je rozvíjející větný člen.
Doplněk vyjadřuje VLASTNOST podstatného jména (zájmena), kterou má ZA URČITÉHO DĚJE.
Závisí na slovese a zároveň se vztahuje k podstatnému jménu. Často bývá až na konci věty.
Příklady : Děti se vrátily unaveny (D). Pavel ležel nemocen (D), Brána zůstala otevřená (D). Jirka doběhl jako první (D). Časopis mi vrátili potrhaný (D). Byl jsem zvolen kapitánem (D). Turisté se po pláži procházeli bosí (D).
3) V pracovním listu si nové učivo procvičíš ve cv. 4.
4) Tyto úkoly v pracovním sešitě vypracujeme společně během on-line výuky : PS str. 38/5. Napiš věty s doplňkem. (Pozor!!! Ve větách nesmíš použít sloveso "být". Nesmíš napsat např. byl spokojen, protože bys tak vytvořil přísudek, ale ne doplněk. Správně je např. cítil se spokojen. )
5) Pracovní sešit str. 38/9. (Vypracujeme společně během on-line výuky.)
TÉMA 3 : PŘÍSTAVEK (nové učivo)
1) Přečti si shrnutí informací o přístavku v učebnici v obou oranžových rámečcích na str. 88.
2) Do mluvnického sešitu si zapiš (nebo vytiskni a nalep) tyto poznámky:
PŘÍSTAVEK
Je větný člen, který je významově spojený s jiným větným členem tzv. přístavkovým vztahem.
Přístavek vyjadřuje jiným způsobem tutéž skutečnost. (Karel IV. - český panovník, Sněžka - nejvyšší hora ČR)
Přístavek ODDĚLUJEME ČÁRKAMI z obou stran.
Př. : Krkonoše, nejvyšší české hory (přístavek), navštěvujeme každou zimu.
Krkonoše - nejvyšší české hory (Obě slovní spojení vyjadřují stejnou věc, je mezi nimi přístavkový vztah.)
Přístavky jsou často používané v odborné literatuře. Slouží k dovysvětlení, upřesnění, ujasnění nějakého pojmu, slova.
Příklady : Rybáři vylovili sumce, největší rybu našich vod (přístavek). Přijede už zítra, 1. dubna (přístavek). Musíte navštívit Prahu, hlavní město České republiky (přístavek).
3) Procvič si učivo v novém prac. listu : úkoly 5 a 6.
4) Pracovní sešit : str. 40/1 a 2 (nahoře). (Vypracujeme společně během on-line výuky.)
ČJ LITERATURA
TÉMA : ROMÁN, POVÍDKA, NOVELA, POEMA
1) Splň úkoly v pracovním listu z literatury (viz níže). Přečti si humorný příběh v prac. listu.
2) Nalep pracovní list do literárního sešitu.
3) Nauč se, co je román, povídka, novela, poema. Čím se liší? Co mají společného?
ČJ SLOH
TÉMA : ŽÁDOST
Zůstává téma z předchozího týdne.
Zopakuj si, co je žádost. Informace najdeš v učebnici na str. 127 a v prezentaci "Žádost" .
Dokonči úkoly z minulého týdne :
Do slohového sešitu napiš žádost. Vyber si jedno z těchto témat: a) žádost o přijetí do ZUŠ (do výtvarného, nebo hudebního oboru), b) žádost o uvolnění z vyučování (odjezd na dovolenou s rodiči). POZOR!!! Žádost musí mít určitou formu a strukturu (vzor v učebnici na str.127). Žádost musí být stručná, výstižná.