1. Přečtěte si text na straně 83 v učebnici, písemně do sešitu vypracujte cvičení 1a) na straně 83. Cvičení 2 na straně 83 si zkuste ústně.
2. Zopakujte si slovní zásobu na téma „přírodní katastrofy“. Zkontrolujte si, zda máte slova z učebnice na straně 34 zapsaná v sešitě. Zkontrolujte, zda máte hotová cvičení 1 a 2 na straně 26 v pracovním sešitě. Pokud ne, doplňte prosím.
1. Zopakujte si nepravidelné tvary sloves v past simple (pracovní sešit strana 79)
2. Vypište si do sešitu slovíčka z pracovního sešitu – strana 75 – lekce 3, oddíl B „A dangerous situation“. Slovní zásobu se naučte.
3. Vyplňte si cvičení 3 na straně 26 v pracovním sešitě.
1. Přečtěte si text na straně 34/2 v učebnici. Neznámá slova si vyhledejte ve slovníku (spolu s jejich výslovností) a zapište do sešitu.
2. Zodpovězte si ústně 4 otázky uvedené nad textem.
3. Všimněte si, že jsou v textu použita slovesa ve dvou časech, a to v past simple (minulý čas prostý, např. I saw a crack.) a v past continuous (minulý čas průběhový, např. John was cycling to a lake near the town.). Představte si situaci, že John jede na kole (past continous) a najednou uvidí prasklinu v přehradě (past simple), v průběhu akce se tedy najednou něco stalo. Průběh akce je vyjádřen pomocí past continuous (minulý čas průběhový) a to, co do průběhu najednou zasáhlo, je vyjádřeno pomocí past simple (minulý čas prostý).
I was cycling past the dam, I saw a crack.
.... tyto dvě události (že jede na kole a vidí prasklinu) se udály ve stejný moment
Ve větě „When I saw it, I turned round and I cycled back to the town.“ .... v této větě jsou všechna tři slovesa v past simple (minulý čas prostý), protože události se staly po sobě a ne najednou – nejdříve to uviděl, pak se otočil a pak jel zpět do města.
4. Projděte si prosím ještě jednou celý text a zkuste si odůvodnit, proč je v té dané větě použit past simple (minulý čas prostý) nebo past continuous (minulý čas průběhový).