Věnujte pozornost celé stránce až do posledního řádku, aby Vám něco neuteklo, rolujte dolů až tam, kde už jste vše vypracovali. Učivo si rozvrhněte do celého týdne, můžete se podívat na témata zapsaná v třídní knize podle dnů a hodin a podle toho se orientovat.
Pokud budete mít dotaz, kontaktujte mě na mém pracovním emailu tadeas.sedlacek@zsloket.cz
Ve spodní části stránky najdete odkazy na některé vyřešené úlohy z minulých týdnů pro Vaši kontrolu.
V týdnu 30.3. - 3.4. bude Vaším úkolem si procvičit obvod a obsah lichoběžníku. Zkusíte si slovní úlohy na toto téma.
Zopakovat si, jak se počítá obvod a obsah lichoběžníku.
Zopakovat si základní postupy pro řešení slovních úloh.
Vypočítat obvod a obsah lichoběžníku v zadaných slovních úlohách.
OBVOD - Obvod obecně znamená v podstatě délku ohraničení daného útvaru, v tomto případě lichoběžníku. Již známe vzoreček pro obvod o = a + b + c + d
Jako jednotky používáme jednotky délky, např, 1 metr, 1 centimetr a podobně.
POZOR na stejné jednotky!
OBSAH lichoběžníku
V tuto chvíli byste měli ovládat učivo: vzorce pro obvod a obsah lichoběžníku.
Mnoho studentů a rodičů řeší otázku, jak na slovní úlohy. Existuje velké množství typů slovních úloh. Pro úspěšné řešení je nejlepší snažit se rozpoznat typ slovní úlohy a použít naučený postup řešení - nejlépe pomocí strukturovaného zápisu. Tento zápis pomůže utřídit myšlenky a lépe pochopit zadání.
Základem pro vyřešení slovní úlohy je HODNĚ DOBŘE SI PŘEČÍST ZADÁNÍ.
Přečtěte si klidně dvakrát, v klidu, žádný spěch.
Z textu vyberte podstatné informace (např zadané množství, nějaké vlastnosti, délky stran a podobně). Toto nemusí být jen číslo. Součástí výběru je také to, na co se nás vlastně ptají a co máme vypočítat.
Například: rovnostranný trojúhelník má délku strany a = 5cm, jaký má obvod? - z tohoto zadání jasně plyne, že strana má délku 5cm a navíc všechny strany jsou stejně dlouhé, tudíž obvod je roven 15cm.
Vše podstatné si úhledně zapsat pro snazší orientaci. Také si zde zkontrolujete, zda máte zadané stejné jednotky.
Například: a = 5m, b = 60dm, c = 150cm - zde je jasně vidět, že je potřeba převést na stejné jednotky.
Zapište si také to, co se po Vás chce vypočítat nebo určit.
Například: obvod trojúhelníku ........ x
Rozmyslete si, jak se úloha bude nejspíše počítat, najděte si potřebné vzorce.
Sestavte ze zadaných údajů výpočet (rovnici) a získejte výsledek
Například: a + b + c = 5 + 6 + 1,5 = 12,5m
Pokud je to možné, proveďte zkoušku, zda jste počítali správně.
Posledním bodem je slovní odpověď na položenou otázku, případně na to, co se mělo určit.
Například: Obvod zadaného trojúhelníku je 12,5m.
Zde uvádím příklad, jak takové řešení slovních úloh může vypadat. Toto slouží pouze k inspiraci a k opakování.
V tuto chvíli byste měli ovládat učivo: základní postup pro řešení slovních úloh.
Zde uvedu příklad, jak by se řešila slovní úloha na výpočet obsahu lichoběžníku. Můžete zkusit samostatně, případně lze text rozbalit a podívat se na řešení.
Máme zadání úlohy: V pravoúhlém lichoběžníku ABCD s pravými vrcholy při vrcholech A a D jsou délky stran a = 6cm, c = 50mm a d = 4cm. Jaký je obsah lichoběžníku ABCD?
Lichoběžník si načrtneme, popíšeme a zapíšeme údaje:
a = 6cm
c = 50mm = 5cm
d = 4cm
obsah ......... x
Jelikož jde o pravoúhlý lichoběžník, pak strana d je zároveň i jeho výškou, proto můžu i psát v = 4cm.
Pak platí: S = (a + c) . v :2 = (6 + 5) . 4 :2 = 22cm2
Zadaný lichoběžník má obsah 22cm2.
K procvičení tohoto tématu vypracujte přiložený pracovní list na obrázku = URČI OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Tento list si uschovejte a podle možností mi POŠLETE na mail. Dejte si záležet, ať se text dá přečíst. Nezapomeňte na podpis! viz Pokyny
Zvládnete nyní odpovědět ANO na tyto otázky?
Zvládnu popsat lichoběžník a určit jeho druhy a základní vlastnosti?
Znám základní postupy pro řešení slovních úloh?
Vypočítám obvod a obsah lichoběžníku?
Zde jsou uvedena řešení některých úloh z minulých týdnů:
Úlohy na počítání v lichoběžníku
Úlohy na výpočet obsahu trojúhelníku