Prosím, nezapomeňte si přečíst úvodní informace k předmětu na hlavní stránce předmětu.
1. Zopakujte si pravopis přes aplikaci Kahoot. PIN: 0657594
2. Zopakujme si, jaké větné členy už známe:
základní skladební dvojice = podmět a přísudek (učebnice s. 68)
podmět Po = ptáme se otázkou 1. pádu kdo? co? a přísudkem
přísudek Př
přívlastek (učebnice s. 71)
přívlastek Pk – blíže určuje význam podstatného jména, ptáme se otázkami jaký?, který?, čí?
předmět (učebnice s. 72)
předmět Pt – ptáme se na něj pádovými otázkami a slovesem
3. Vypracujte přiložený pracovní list (list si vytiskněte nebo si zapište svoje řešení na papír). Po vypracování si svoje výsledky zkontrolujte s řešením. Pokud nebudete něčemu rozumět, pište na můj mail.
4. Nastudujte si podle učebnice informace o dalším větném členu – příslovečné určení. Udělejte si zápisky do sešitu.
5. Jak jste se z učebnice dozvěděli, budeme rozlišovat následující příslovečná určení (Pu)
a) místa (Pum) – ptáme se pomocí otázek kde, kudy, odkud
b) času (Puč) – ptáme se pomocí otázek kdy, dokdy, odkdy, jak dlouho
c) způsobu (Puz) – ptáme se pomocí otázek jak, jakým způsobem
6. Pojďme si to vyzkoušet:
Ke slovesům budeme doplňovat příslovečná určení místa, času a způsobu.
Ke tvaru slovesa „jedla“ chceme doplnit příslovečné určení místa. Zeptáme se tedy: Kde jedla? Přemýšlejte, co byste navrhli. Nápadů máte jistě plno. Pokud jsou to slova typu „doma, v restauraci, v lese,..“ doplnili jste správně Pum.
A teď chceme ke tvaru slovesa „jedla“ doplnit příslovečné určení času. Zeptáme se tedy: Kdy jedla? nebo Jak dlouho jedla? Opět chvíli přemýšlejte. Správně jsou slova typu: včera, ráno, dlouho, ...
A zbývá nám příslovečné určení způsobu. Zeptáme se: Jak jedla? Jakým způsobem jedla? Přemýšlejte. Navrhujete třeba „rychle“ nebo „pomalu“ nebo třeba "slušně", pak je to správně.
7. Kdo si není jistý, zkusí ústně udělat ještě cvičení 1 a 2 v učebnici na straně 75.
8. Na konec na vás čeká procvičování příslovečných určení přes aplikaci Kahoot. PIN: 0344648
1. Zopakujte si podle sešitu, co to je metafora, metonymie, epiteton a personifikace.
2. Zkuste určit, o jaký básnický prostředek se jedná. Poté si zkontrolujte s řešením.
na nebi zářila bílá světýlka (tzn. hvězdy)
poslouchat Mozarta
o lásce šeptal tichý mech
tichý mech
smaragdová tráva
duby zesmutněly
zub pily
dám si ještě sklenici
jeho vystoupení bylo třešničkou na dortu
žížala se divila
snědl celý talíř
komáři tančili
krvavá růže
Řešení:
na nebi zářila bílá světýlka (tzn. hvězdy) = metafora
poslouchat Mozarta = metonymie
o lásce šeptal tichý mech = personifikace
tichý mech = epiteton
smaragdová tráva = epiteton
duby zesmutněly = personifikace
zub pily = metafora
dám si ještě sklenici = metonymie
jeho vystoupení bylo třešničkou na dortu = metafora
žížala se divila = personifikace
snědl celý talíř = metonymie
komáři tančili =personifikace
krvavá růže = epiteton
Přečtěte si báseň od Mileny Lukešové
Dej mi napít, studánko
Aspoň hlt,
chladivý a čistý.
Vylovím si ho
mezi spadanými listy.
Dám ti za to
svůj obrázek.
A budeme tak
obě,
ty
ve mně
a já
v tobě.
(Ze sbírky Jak je bosé noze v rose)
V této básni se seznámíme s novým básnickým prostředkem, a to apostrofou. Zapište si do sešitu, že apostrofa je básnické oslovení nepřítomných osob, mrtvých, abstraktních pojmů, věcí.
Koho v básni oslovuje autorka?
Ano, správně. Oslovuje studánku. Jedná se tedy o apostrofu.
Ve slohu se budete věnovat vlastnímu kreativnímu psaní. Splnění úkolu vám nezabere více než 20 minut. Připravte si propisku a papír a vrhněte se do psaní na níže uvedené téma. Papír si podepište a schovejte, odevzdáte mi ho, až přijdeme do školy.
Snažte se psát minimálně 10 minut. Poté si po sobě text přečtěte a opravte případné gramatické chyby.
Jste připraveni na zadání tématu?
Tady je:
Ztráta vědomí
Když vás do hlavy praštil balón, ztratili jste na deset minut vědomí. Během této doby se vám zdál nejbláznivější sen všech dob.
Začněte větou „Byl jsem…“ a ve svém textu použijte následující tři spojení: bylo to rozbité, nemohl(a) jsem se toho dotknout, nemoderně oblečen(a).