Milí sedmáci, úkoly na tento týden jsou opět rozčleněné podle oblastí ČJ. Nezapomeňte vyplnit pracovní list z gramatiky a pracovní list z literatury (viz níže). Pokračujte v četbě (J.R.R. Tolkien - Hobit). Dokončete úkoly ze slohu z minulého týdne. Foťte (skenujte) průběžně svou práci a zasílejte na můj e-mail. :-) Příští týden bude učiva méně (pouze opakování). Budete mít čas dopracovat, co jste ještě z ČJ nestihli.
Pokud byste potřebovali s něčím poradit, pomoci, kontaktujte mne : marta.ockayova@zsloket.cz
ÚKOLY:
ČJ MLUVNICE
TÉMA 1 : OPAKOVÁNÍ UČIVA
a) Pracovní list z gramatiky (z minulého týdne 23.3. - 27.3. ) si prosím zkontrolujte podle přiloženého ŘEŠENÍ(viz níže), ať si dlouhodobě nefixujete chyby. K některým cvičením se ještě vrátíme během on-line výuky. Poznamenejte si, co vám činilo největší problémy.
b) Opakování učiva a pravopisu - prac. list z gramatiky (viz níže)
c) Pravopis - Další procvičování najdeš na www.pravopisne.cz.
TÉMA 2: DOPLNĚK (nové učivo)
1) Přečti si shrnutí učiva o doplňku v oranžovém rámečku v učebnici na str. 86.
2) Do sešitu si zapiš (nebo vytiskni a nalep) tyto poznámky:
DOPLNĚK (D)
Doplněk je rozvíjející větný člen.
Doplněk vyjadřuje VLASTNOST podstatného jména (zájmena), kterou má ZA URČITÉHO DĚJE.
Závisí na slovese a zároveň se vztahuje k podstatnému jménu. Často bývá na konci věty.
Příklady : Děti se vrátily unaveny (D). Pavel ležel nemocen (D). Brána zůstala otevřená (D). Jirka doběhl jako první (D). Časopis mi vrátili potrhaný (D). Byl jsem zvolen kapitánem (D). Turisté se po pláži procházeli bosí (D).
3) V pracovním listu si nové učivo procvičíš ve cv. 4.
4) Úkoly v pracovním sešitě vypracujeme společně při on-line výuce, nebo můžete pracovat i samostatně. PS str. 38/5. Napiš věty s doplňkem. (Pozor!!! Ve větách nesmíš použít sloveso "být". Nesmíš napsat např. byl spokojen, protože bys tak vytvořil přísudek, ale ne doplněk. Správně je např. cítil se spokojen. )
5) Pracovní sešit str. 38/9 (Vypracujeme společně při on-line výuce.)
TÉMA 3 : PŘÍSTAVEK (nové učivo)
1) Přečti si shrnutí učiva o přístavku v učebnici v obou oranžových rámečcích na str. 88.
2) Do sešitu si zapiš (nebo vytiskni a nalep) tyto poznámky o přístavku:
PŘÍSTAVEK
Je větný člen, který je významově spojený s jiným větným členem tzv. přístavkovým vztahem.
Přístavek vyjadřuje jiným způsobem tutéž skutečnost. (Karel IV. - český panovník, Sněžka - nejvyšší hora ČR)
Přístavek ODDĚLUJEME ČÁRKAMI z obou stran.
Př. : Krkonoše, nejvyšší české hory (přístavek), navštěvujeme každou zimu.
Krkonoše - nejvyšší české hory (Obě slovní spojení vyjadřují stejnou věc, je mezi nimi přístavkový vztah.)
Přístavky jsou často používané v odborné literatuře. Slouží k dovysvětlení, upřesnění, ujasnění nějakého pojmu, slova.
Další příklady přístavků : Rybáři vylovili sumce, největší rybu našich vod (přístavek). Přijede už zítra, 1. dubna (přístavek). Musíte navštívit Prahu, hlavní město České republiky (přístavek).
3) Procvič si učivo v novém prac. listu : úkoly 5 a 6.
4) Pracovní sešit : str. 40/1 a 2 (nahoře) (Vypracujeme společně při on-line výuce.)
ČJ LITERATURA
TÉMA : ROMÁN, POVÍDKA, NOVELA, POEMA
1) Splň úkoly v pracovním listu z literatury (viz níže). Přečti si humorný příběh v prac. listu.
2) Nalep pracovní list do literárního sešitu.
3) Nauč se, co je román, povídka, novela, poema. Čím se liší? Co mají společného?
ČJ SLOH
TÉMA : ŽÁDOST
Zůstává téma z minulého týdne.
Zopakuj si, co je žádost. Informace najdeš v učebnici na str. 127 a v prezentaci "Žádost" .
Dokonči úkoly z minulého týdne :
Do slohového sešitu napiš žádost. Vyber si jedno z těchto témat: a) žádost o přijetí do ZUŠ (do výtvarného, nebo hudebního oboru), b) žádost o uvolnění z vyučování (odjezd na dovolenou s rodiči). POZOR!!! Žádost musí mít určitou formu a strukturu (vzor v učebnici na str.127). Žádost musí být stručná, výstižná.