Věnujte pozornost celé stránce až do posledního řádku, aby Vám něco neuteklo, rolujte dolů až tam, kde už jste vše vypracovali. Učivo si rozvrhněte do celého týdne, můžete se podívat na témata zapsaná v třídní knize podle dnů a hodin a podle toho se orientovat.
Pokud budete mít dotaz, kontaktujte mě na mém pracovním emailu tadeas.sedlacek@zsloket.cz.
Ve spodní části stránky najdete odkazy na některé vyřešené úlohy z minulých týdnů pro Vaši kontrolu.
V týdnu 30.3. - 3.4. bude Vaším úkolem si procvičit téma lineárních rovnic.
Zopakovat si, co je to rovnice.
Nastudovat povolené úpravy rovnic.
Naučit se základy, co to je rovnice.
Z minulého týdne jste si měli projít, co to jsou lineární rovnice a jak se s nimi bude pracovat. Znovu uvádím video pro ty, kteří jej zatím neviděli. ZDE
V tuto chvíli byste měli ovládat učivo: základy lineární rovnice.
Vzájemná výměna obou stran rovnice.
Př. 6 = 3x / prohodíme strany
3x = 6
Nahrazení některé strany rovnice výrazem, který se jí rovná.
Př. x² + y² = x² + 2xy + y² / víme, že výraz na pravé straně je vzoreček (x + y)² = x² + 2xy + y², proto pravou stranu můžeme nahradit tímto výrazem
x² + y² = (x + y)²
Přičtení/odečtení téhož čísla nebo téhož výrazu k oběma stranám rovnice.
Př. x - 1 = 0 / k oběma stranám rovnice přičteme číslo 1
x - 1 + 1 = 0 + 1 /sečtu, co se dá
x = 1
Př. x² + x = x² - 3 / od obou stran odečtu výraz x²
x² + x - x² = x² - 3 - x² /sečtu/odečtu, co se dá
x = - 3
Násobení/dělení obou stran rovnice týmž číslem různým od nuly.
Př. 6y = 12 / obě strany rovnice vydělím číslem 6
6y : 6 = 12 : 6 / vypočítám, co se dá
y = 2
Nejjednodušším postupem, jak s nimi počítat rovnici, je se jich co nejdříve zbavit:
najdeme nejmenší společný násobek jmenovatelů všech zlomků
celou rovnici vynásobíme tímto nalezeným číslem
pokrátíme a dopočítáme
Po těchto úpravách bychom měli mít celou rovnici bez zlomků. Viz přiložená prezentace.
Probereme si též společně na online konzultacích.
Příklady máte také v učebnici algebry, strana 91 a 92. Pečlivě si tyto stránky projděte a snažte se pochopit úpravy, které byly použity.
V tuto chvíli byste měli ovládat učivo: povolené úpravy rovnic.
V této části použijeme učebnici algebry str. 94 / cvičení 2. Pište si příklady do sešitu, výsledky můžete zkontrolovat ve výsledcích v učebnici.
Zde uvedu jen některé příklady s postupem řešení, zbytek je na Vás, vypočítejte zbylá cvičení do sešitu.
Pro kontrolu mi můžete příklady ze sešitu vyfotit a poslat na můj mail. Dejte si záležet, ať se text a dá přečíst. Nezapomeňte na podpis! viz Pokyny
Zde příklad ze strany 94 / cvičení 2 D - takto bych si příklad zapsal já, ve zkráceném tvaru.
Všimněte si, že se snažím rovnítko držet pod sebou, aby se mi nepletla levá a pravá strana.
Dále pak úpravy si píšu vpravo za lomítko a výsledek je dvakrát podtržený.
Je provedena také zkouška!
Na Vás zbývá 6 příkladů. Na společné konzultaci si probereme další příklady z učebnice algebry str. 94 / cvičení 3 a 4. Pro náročnější nechávám dobrovolně připravit si tyto příklady dopředu.
Zvládnete nyní odpovědět ANO na tyto otázky?
Chápu pojem rovnice?
Znám povolené úpravy rovnic?
Dokážu vypočítat kořen rovnice?
Zde jsou uvedena řešení některých úloh z minulých týdnů:
Úlohy na výpočet objemu a povrchu válce.