Užijte si velikonoční prázdniny, i když asi budou trochu jiné, než jste si představovali.
Frohe Ostern !
Cíl: Ověřit si znalosti gramatiky a slovní zásoby 1. lekce .
Dnes jsem si pro vás připravila test ze slovní zásoby a gramatiky 1. lekce. Prosím, vyplňte níže přiložený test a pošlete mi ho na mail (ve Wordu nebo dokument vytiskněte, vyplňte a fotku pošlete mailem nebo mailem napište jen řešení). Po napsání testu se můžete podívat do vašich poznámek. Pokud budete v testu něco opravovat, prosím, označte to jinou barvou, ať vidím, co vám jde a co vám naopak dělá ještě potíže.
Hodně štěstí!
Pošlete mi test prosím do středy 15. 4. Děkuji.
Nebojte se, známkovat test samozřejmě nebudu. Je jen orientační pro vás a pro mne.
Cíl: Použít předložky místa ve spojení se 3. pádem. Seznámit se s časováním nepravidelných sloves.
1. Opravte ve cvičení 11/3 v pracovním sešitě uvedené předložky. Poté zkontrolujte s řešením (v některých případech je možných více řešení, důležité je dodržet 3. pád)
Řešení:
in dem Zentrum von Olomouc (spojení „in dem“ můžeme zkrátit v jedno slovo „im“), in dem Garten (opět můžeme zkrátit na „im“), an der Wand, in der Garage, aus Tschechien.
2. Seznámíme se s časováním nepravidelných sloves. Podívejte se na časování slovesa „geben“ = dát, dávat. A poté odpovězte na níže uvedené otázky. Pravidla, která si odvodíme u slovesa „geben“, platí pro všechna nepravidelná slovesa. To, zda je sloveso nepravidelné, ale bohužel podle infinitivu nepoznáme a musíme se to u každého slovesa naučit.
geben
ich gebe
du gibst
er, sie, es gibt
wir geben
ihr gebt
sie, Sie geben
a) Byly u slovesa „geben“ použity jiné koncovky než u sloves pravidelných?
Správná odpověď zní NE. U pravidelných i nepravidelných sloves používáme stejné koncovky, tzn. ich -e, du -st, er, sie, es – t , wir -en, ihr -t, sie, Sie -en.
b) Ve kterých osobách došlo ke změně kmenové samohlásky? (samohlásky = a, e, i, o, u) (kmen slovesa určíme tak, že odtrhneme infinitivní koncovku -en, v případě slovesa "geben" je kmen "geb")
Správně jste vypozorovali, že ke změně kmenové samohlásky došlo ve 2. a 3. osobě čísla jednotného. V případě slovesa „geben“ se kmenová samohláska „e“ změnila na „i“. Není tomu tak vždy, kmenová samohláska se může změnit na jinou samohlásku, dvojhlásku, popřípadě se může doplnit o přehlásku. To se musíme naučit u každého slovesa. Ve slovníku míváme za slovesem v závorce informaci o tom, jak se kmenová samohláska bude měnit. U slovesa „geben“ by zápis ve slovníku vypadal takto: geben (-i-) a každý pak ví, že se jedná o sloveso nepravidelné, u kterého ve 2. a 3. osobě čísla jednotného dojde ke změně kmenové samohlásky z „e“ na „i“
3. Zapište si prosím do sešitu nadpis: Časování nepravidelných sloves
Přepište si pod nadpis časování slovesa „geben“.
Vybarvěte si změněnou kmenovou samohlásku u 2. a 3. osoby čísla jednotného a udělejte si tam vykřičník.
Zapište si do sešitu poučku: U nepravidelných sloves dochází ke změně kmenové samohlásky ve 2. a 3. osobě čísla jednotného.
4. Dalším nepravidelným slovesem je sloveso „schlafen“ = spát. Dám vám nápovědu: schlafen (-ä-) a pokuste se do sešitu sloveso „schlafen“ vyčasovat. Poté si zkontrolujte s řešením. Případné chyby si označte. Za odměnu, že jste se věnovali časování nepravidelných sloves, vám všem posílám👻 .
Řešení:
ich schlafe
du schläfst
er, sie es schläft
wir schlafen
ihr schlaft
sie, Sie schlafen